Facebook werkte voor haar beursgang aan een eigen smartphone om Apple op eigen terrein te verslaan. Maar jaren later is het project een stille dood gestorven. De reden: niet genoeg geld en een te groot ego.
Het moest ‘prachtig’ en ‘baanbrekend’ worden, de smartphone die Facebook op eigen kracht aan het ontwikkelen was.
We spreken over het jaar 2010, toen de Zwitserse ontwerper Yves Béhar – die eerder werkte voor Puma, Swarovski en Samsung – een ontwerp op papier zette dat de nieuwe iPhone moest gaan worden, die toen drie jaar oud was.
Geconcentreerde creativiteit
De synergie tussen software en hardware was namelijk Apple’s terrein. Facebook wilde de strijd aangaan. “Het werkte vooral niet vanwege mijn ego, denk ik”, zegt baas van de afdeling Chamath Palihapitiya nu tegen Recode. “Er was een periode van twaalf maanden vol van geconcentreerde supercreativiteit. Ik was in staat om een volledige groep mensen – echt de allercreatiefsten van het eerste uur bij Facebook – te overtuigen dat we niet alleen een softwareplatform moesten bouwen, maar software en hardware samen.”
Maar uiteindelijk was Palihapitiya te ambitieus. Naar eigen zeggen had Facebook-topman Mark Zuckerberg nooit akkoord kunnen gaan mijn zijn plannen. “Toen puntje bij paaltje kwam was ik aan het onderhandelen met Intel en AT&T en we hadden een verbazingwekkend plan opgezet. Het zou Facebook alleen wel 1 miljard dollar gaan kosten om het uit te voeren. Dat was een enorm verstorend idee.”
Facebook is inmiddels een beursgenoteerd bedrijf, maar in 2010 was dat nog anders. "We hadden nauwelijks een miljard op de bank, dat was het probleem."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl